GameIT

HeaderImage GameIT

Spilgymnasiet – Game IT College

Med en Game IT College tager du en treårig htx, der er rettet mod teknisk udvikling af spil. Studieretningen er nøje udvalgt for at give de bedst mulige kompetencer inden for spil. På Game IT skal du have:

- Kommunikation og IT på A-niveau

- Programmering på B-niveau

Desuden skal du have de almindelige htx-fag, dansk, engelsk, kemi, fysik, matematik, teknik, biologi, teknologi og en række valgfag.

På Game IT vil vi gerne give dig de bedste forudsætninger for at blive en god spiludvikler. Ved at give dig en bred kompetence indenfor grafik, design og programmering har du mulighed for at finde dit talent og dyrke det videre. Navnet IT fortæller tydeligt at vi har et teknisk fokus, hvor du skal blive dygtig til at udvikle, men spiludvikling er også en kreativ proces, så begge hjernehalvdele skal lære at tale sammen.

Game IT College from Viden Djurs on Vimeo.

Spiludvikling.

I nogle fag laver vi spil. Her er fokus på håndværket; altså grafikken, designet, programmeringen, projektstyringen, markedsføringen, forretningsplanen o.l. På htx er det studieretningsfagene plus teknologifaget.

Spilanalyse.

I andre fag arbejder vi med at forstå mediet computerspil. Hvorfor er det fedt at spille? Hvordan får man spillerne til at blive ved med at spille? Ved at forstå spillets kerneegenskaber bliver man også en dygtigere udvikler af spil. Typiske fag der analyserer spil er sprogfagene, samfundsfag men også studieretningsfagene.

Gamificering.

For få år siden var spil i undervisning forbudt de fleste steder. I dag ved vi at man kan inddrage spil som et element i undervisningen, så kernestof i fagene bliver gjort mere interessante og lettere forståeligt. Man kalder det at gamificere undervisningen. Kort sagt så tilsætter man spilelementer til ting/fag der ikke er spilorienteret. Det kunne være at spille i spil om at være journalist i Palæstina konflikten i dansk/samfundsfag. Det kunne være at man i et matematikprojekt optjener XP og achivements. Eller at man spille et spil, hvor man kun vinder, hvis man har styr på sin engelsk grammatik. På Game College indgår gamificering i de fleste fag i større eller mindre omfang. Hvis du gerne vil læse en mere uddybende forklaring på vores fokus på spil kan du åbne følgende link med en PDF: LINK

Spilproduktioner.

På Game College tror vi på at det er vigtigt at få fingrene i bolledejen. Derfor arbejder vi meget med spilproduktioner. Det foregår tværfagligt på tværs af årgange, klasser og hhx/htx, så du har rig mulighed for at lære om hele processen i spiludvikling, fra start til slut. Vi holder workshops uden for skoletiden, og det giver endnu større viden på spilområdet. Derfor har vi en Gamemaster, som er en koordinator, der sørger for, at der er en sammenhæng imellem den daglige undervisning og workshopsene. På den måde får du mest ud af det du lærer.

Studieture.

På Game Colleges IT og Art linjer kommer du på tre studieture, en på hvert skoleår. I 1.g tager vi på 3-dages dannelsestur til København, hvor størstedelen af Danmarks spilbranche er bosat. Vi benytter også turen til at besøge nogle af de videregående uddannelser, der har at gøre med spil, så du kan få et lille indblik i, hvilke muligheder du har for en fremtid med spil i.

På andet år skal vi enten til Holland eller Spanien. I Holland bor vi i Amsterdam, men bliver dagligt undervist på en hollandsk spildesignskole, Utrecht School of Arts. Som en del af opholdet skal du udvikle og lave et spil i GameMaker. I Spanien tager vi til Barcelona, hvor vi tager et skræddersyet forløb på ENTI, der er computerspilsgrenen af Barcelonas universitet.

I 3.g tager vi flyveturen til Seattle i USA, hvor du skal bo fire uger hos en amerikansk familie og gå på college. Forløbet på skolen er skræddersyet, så det peger mod spiludvikling.

Seattle er en af de helt store, når det gælder spil, og det skal du opleve. Vi besøger store virksomheder som Valve, Pop-Cap og Big Fish.

Kurser og workshops

En del af den pakke du betaler for inkluderer kurser og workshops efter almindelig studietid. Omfanget og niveauet er tilpasset din gymnasielle uddannelse, så du kan bruge de ting du lærer i kurserne på htx/hhx og visa versa.

På første år har vi meget fokus på at give dig de rette håndværksmæssige kompetencer. Derfor har vi en ugentlig obligatorisk workshop, hvor du lærer at lave grafik og/eller programmere. Ydermere er der fire weekender, hvor vi enten henter en spændende foredragsholder ind og laver en spilbaseret workshop eller afholder en event  som f.eks. et game jam eller et LAN Party.

I 2. og 3. g. bliver kurserne frivillige (undtagen weekenderne). Hver torsdag har vi en åben studiecafe/open learning center, hvor den enkelte elev har adgang til en perlerække af online tutorials, så man selv kan specialisere sig indenfor enten grafik, design, programmering eller noget helt fjerde. Der er instruktører til stede der kan hjælpe dig hvis du går i stå eller har brug for sparring med et projekt. I de sidste to år afholder vi et halv årligt weekend game jam med obligatorisk tilstedeværelse. Game jams er en fantastisk mulighed for alle i at prøve at producere et produkt under pres og med respekt for deadlines og bliver af mange i branchen fremhævet som den bedste måde at stå i lære som spiludvikler på.